Weesp, investeer in historie! Het loont!

Weesp is geen klein Amsterdam, maar Weesp is een op zichzelf staand stadje met een historische uitstraling aan de Vecht. En daarmee uniek. Niet mijn conclusie, maar de conclusie van een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Weesp Marketing, zo bleek deze week.

Lees hier het bericht in het WeesperNieuws Extra over het onderzoek.
Klik hier voor het bericht en lees het artikel via mij omdat ik een abonnement heb. Maar wordt ook zelf abonnee. Het is belangrijk!

Ik las het bericht over het onderzoek, en dacht: ‘goh!’ Echt verrast was ik niet. De kernkwaliteiten van Weesp zijn, volgens onderzoek, een gezellige stad met lokale winkels en vooral een historisch karakter. Dat maakt Weesp onderscheidend. Daar ligt de kracht van Weesp. En om eerlijk te zijn wisten we dat natuurlijk al lang, maar het is fijn om het nu door een onderzoeker bevestigd te zien.

Prachtig pakhuisje in de binnenstad. De slopershamer wacht…?

Want godzijdank heeft in Weesp niet de slopershamer in het centrum huisgehouden zoals bijvoorbeeld in het centrum van Bussum, Hilversum of andere omliggende plaatsen waar stelselmatig (bijna) alle historische bebouwing is weggesloopt voor een zielloos winkelhart.

Feit: doordat er in Weesp nog veel oude en daardoor kleine winkelpanden zijn is Weesp nooit echt aantrekkelijk geweest voor grote winkelketens zoals V&D, C&A enz: winkels die het van volume moeten hebben. Dat blijkt nu een redding, want veel van die winkels vertrekken nu uit winkelcentra door internet en laten gapende gaten achter. Lang leve de kleine Weesper winkelier!

Maar wat ik wel dacht, toen ik het bericht las: als het historisch karakter van Weesp een uniek en belangrijk ‘verkooppunt’ is, waarom investeren we daar dan niet meer in? Kennelijk betaalt het zich terug. Het gaat niet bijzonder slecht met het erfgoed in Weesp, maar er wordt ook niet stelselmatig op geïnvesteerd. De oude begraafplaats Landscroon ligt er slecht bij, de vestingwerken van Weesp worden niet bijzonder goed onderhouden en bij veel andere beslissingen staat historie niet altijd op nummer 1. Of nummer 2. Of soms niet eens in de top 5 (ja, bootjes in de Oudegracht, ik kijk naar jou).

Daarom: 5 suggesties van mijn hand om historisch Weesp te versterken en daarmee het economisch potentieel te vergroten. Quick wins, noemen ze dat in dure adviestaal toch?

1. Maak de Nieuwstraat autovrij

Al meer dan 20 jaar zijn er concrete plannen om de Nieuwstraat vanaf de Grote Kerk tot aan de Slijkstraat autovrij te maken, maar het gemeentebestuur komt maar niet tot een beslissing. Doodzonde, het potentieel is enorm. Waar nu parkeerplaatsen zijn kan een prachtig lommerrijk (bijna Frans) plein ontstaan met ruimte voor zitplekken, mooi groen en ruimte om evenementen op te organiseren. Zelfs de winkeliers daar zijn daar nu wel van overtuigd. Het is een complete gemiste kans dat dit nog niet is gebeurd. Doodzonde!

Autovrije Nieuwstraat, plaatje toch?

2. Onderzoek eens serieus of die Achtergracht openkan!

Het dempen van de Achtergracht in de jaren ’60 van de vorige eeuw is vanuit historisch oogpunt een blunder. Ook hier wordt al jaren over gesproken en behalve een klein onderzoekje is er nooit echt goed naar gekeken wat de mogelijkheden zijn om te dit doen. Bovendien is het een prima waterberging.

Voor bezoekers van Weesp zou een open Achtergracht een prachtig plaatje opleveren. In Amsterdam zijn de grachten toch ook het toeristisch hoogtepunt?

Open die Achtergracht!

3. Graaf Achter ’t Vosje open!

Zelfde categorie: breng het water terug op de plek waar nu de parkeerplaats ligt bij Achter ’t Vosje. Oké, zeer strikt genomen heeft daar vroeger maar heel kort water gestroomd, maar het zou de Oudegracht (Voorgracht) verbinden met de Vecht en Weesp als waterstad enorm versterken. Kleine moeite, enorm resultaat!

Of anders hier naar de Vecht: Achter ’t Vosje

4. Vervang de bestrating van de Slijkstraat!

Lieve mensen, wat ligt er toch een lelijke bestrating in de mooiste winkelstraat van Weesp: de Slijkstraat. Waar de Nieuwstad de afgelopen jaren weer keurige donkere gebakken klinkers kreeg is de Slijkstraat op het gebied van stenen en meubilair ergens begin jaren ’90 blijven hangen. Juist ja, in die tijd dat contrasterende primaire kleuren nog als speels werden gezien. Heel leuk, maar niet tussen onze beste monumenten.

Die bestrating is zó nineties

5. Knap Landscroon op!

Het is nog steeds geen Gemeentelijk Monument (waarom eigenlijk niet?) en het ligt er nog steeds belabberd bij: de oude gemeentelijke begraafplaats Landscroon. Een parel van een plek en een van de weinige stukken openbaar groen dat Weesp heeft. Er is bovendien een enorm historisch verhaal te vertellen voor bezoekers. Hier liggen de burgemeesters Schimmel, het echtpaar Van der Muelen-Vastwijk en de graven van de familie Van Houten. Weg te rotten, want niemand kijkt er naar om.

Een van de mooiste plekjes van Weesp

(Bonussuggestie)

6. Laten we gek doen. Laten we iets terugbouwen!

En als we helemaal gek doen kunnen we Weesp ook iets moois teruggeven, iets dat de stad ooit had, maar niet meer heeft. Wat dacht je van molen De Nieuwe Achtkant op bastion de Nieuwe Achtkant of: de Utrechtsepoort aan het eind van de Nieuwstad, met daarvoor de Klompbrug. Dat is waar nu de dijk vanaf de Nieuwstad richting de Utrechtseweg loopt. Daar stond ooit een poort met een brug!

Disclaimer: je zou kunnen zeggen: de schrijver van dit stuk zit zelf in de gemeenteraad, doe het lekker zelf. Ja, dat zou je kunnen zeggen. Maar feit is ook dat het (helaas) niet zo simpel is. Al zou je wel kunnen stellen dat 1 van de 17 raadszetels automatisch voor een van deze plannen is als er een voorstel voor wordt gedaan.

Gezicht op Weesp, 1732, met rechts molen De Nieuwe Achtkant (collectie Rijksmuseum)
De Klompbrug, zicht vanuit de Utrechtseweg/Fijnvandraatlaan naar de Wolleweversbuurt (eigen archief)
De Utrechtsepoort… (archief Noord-Holland)

2 reacties / Voeg je reactie hieronder toe

  1. Goed verhaal. Ik wil er nog een suggestie aan toevoegen. Sluit de stationsweg tussen de sluis en de Herensingel af voor auto’s, dan bestaat er geen doorgaande route door het centrum meer, maar het centrum is nog wel even goed bereikbaar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *