Een prentje op de veiling

Omdat ik dus een enorm zwak voor Weesp heb, en alles wat daarmee te maken heeft, houd ik dus actief op internet allerlei veilingen op het oog. Soms schiet er wel eens wat bijzonders voorbij. Mijn laatste aanwinst: deze ets van Carel Nicolaas Storm van ‘s-Gravesande.

Boten met hooi op de Vecht bij Weesp, Carel Nicolaas Storm van ‘s-Gravesande, ca. 1880. Ik maakt de foto voordat ik de ets naar de lijstenmaker bracht.

Carel Nicolaas Storm van ‘s-Gravesande maakte deze ets, getiteld ‘boten met hooi op de Vecht bij Weesp’ zo rond 1880. Wat mij natuurlijk enorm trok – als molenaar – is de molen die op de ets is afgebeeld. Aan de zaaghelling is goed te zien dat dit een houtzaagmolen is. En daar kennen we er bij Weesp maar één van: de nog bestaande molen d’Eendragt en buurman van ‘mijn’ molen De Vriendschap.

Oftewel; de auteur was direct smoorverliefd op de ets. Hemel en aarde werden bewogen om de afbeelding naar Weesp te krijgen. Dat lukte. Hij pronkt nu ingelijst en wel op het bureau. Een plekje aan de muur moet er nog komen.

De houtzaagmolen op de oever van de rivier. Duidelijk is de zaaghelling te zien.

Ook de breedte van de Vecht waarin de hooischepen liggen lijkt te kloppen. De Vecht voor de molens is daar heel breed.

1903. De Vriendschap (r) en d’Eendragt (l) aan de Vecht. Op dit plaatje is mooi de houtzaaghelling te zien die duidelijk hetzelfde is als op de ets. (Collectie: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Nicolaas Storm van ’s Gravesande (Breda, 21 januari 1841 – Den Haag, 7 februari 1924) was een Nederlands kunstschilder, etser en lithograaf. Hij werd beïnvloed door de Haagse School.

Storm van ’s Gravesande staat vooral bekend als een kunstenaar die aan het einde van de negentiende eeuw sterk bijdroeg aan de wederopleving van het etsen als op zichzelf staande kunstvorm. Hij maakte meer dan 400 etsen, vooral landschappen. stadsgezichten en zeegezichten.

Interessant is dat hij heel veel in het buitenland verbleef, maar als hij in Nederland was hij kennelijk veel in de buurt van Weesp verbleef. De collectie in het Rijksmuseum telt 11 etsen die in en rondom Weesp zijn gemaakt. Maar er zijn er meer. Ik kon er zeker nog 2 vinden die ook te dateren zijn rond Weesp, hoewel ze niet zo omschreven worden.

De etsen van Storm van ’s Gravesande zijn enorm interessant voor wie wil weten hoe het 19de eeuwse Weesp en de omgeving eruit moet hebben gezien. Aanrader!

1873. Ook een ets van Carel Nicolaas Storm van ‘s-Gravesande. Duidelijk is hier dat het om molens De Vriendschap (rechts) en de d’Eendragt bij Weesp gaat. (collectie Detroit Institute of Arts )
Circa 1875. Weer De Vriendschap (r) en d’Eendragt (l). De derde molen links is waarschijnlijk de poldermolen die aan het Molenpad richting Aetsveld stond. (collectie Rijksmuseum).

1 comment / Add your comment below

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *